Производителността на мини верижният товарач Т590 надхвърля тази на предшественика си Т190 с 20%

мини товарач bobcat T590

При проектирането на моделите от М-серията, Bobcat се фокусират върху различни потребителски сегменти – собственици на оборудване от една страна, и от друга – върху операторите. Вземат предвид тяхното мнение относно характеристиките на машините и тяхната продуктивност. Новата линия, според мнението на инжинерите на компанията, комбинират безспорните предимства на старата К-серия и новите инжинерни решения на М-серията, добавящи множество предимства в общата производителност на машините – дори и в най-малките детайли.

„Изненадващо много решения в дизайна вложихме в малките детайли”, казва Джеред Хосел, мениджър стратегии в Bobcat, преди това водещ инжинер в проекта М-серия. „Например, в хидравличната система на машините от М-серията ще намерите много малко 90-градусови фитинги , понеже когато накарате флуида да направи завой под прав ъгъл, се губи мощност и се генерира топлина”
Друго подобрение в хидравличната ефективност, казва Хоосел, резултат от позиционирането на хидравличния резервоар над хидравличната помпа, сравнено с позицията му при машините от К-серията. Гравитацията създава налягане в помпата, което минимизира изискването за мощност, нехбходима дапреодолее обратното налягане.

Bobcat също така променят дизайна на главния хидралвичен клапан, който дава приоритет на кръга за наклон на работното устройство при максимална височина. Преди това, при максимална височина тези функции бяха блокирани и беше необходимо да се спре работното устройство, за да се премести машината. Сега, с проста настройка на цилиндрите за наклона на прикачното устройство проблема се решава. Новият клапан също така поддържа прикачното устройство правилно позиционирано елиминирайки възможност за вдигане или ограничено преместване на при работа с операции, изиксващи високо натоварване. В допълнение, казва Хосел, по-ефективната хидравлична система е и резултат от повишаване на хидравличния поток, резултат от малко повишаване на системното налягане и повишаване на хидравличната мощност за по-оптимална работа с по-продуктвни работни устройства.

„И накрая, тези малки подобрения в ефективността взети заедно – процент тук, половин процент там – резултата е покачване на общата хидравлична ефективност с 10 до 12 процента”, казва Хосел. „Това означава, че даваме на оператора повече използваема мощност без да добавяме мощност в двигателя – и без да увеличаваме оперативните разходи за собственика.”
Подобряването на хидравличната ефективност е само един аспект от новия дизайн на М-серията, казва Хосел. Базовата машина, казва той, беше обект на пълно обновяване в дизайна на много ключови елементи – обновяване на охладителната система, напълно нов дизайн на рамото, промяна в баланса на теглото и напълно обновена кабина.

„Ние взехме това, което научихме от срещите с клиентите, които проведихме, след това направихме малки екипи, които бяха натоварени с проекта за развойна дейност, който да обнови продуктовата линия – от 800 до 500 серия – само чрез промяна на скалата.”

Bobcat започна това преразглеждане на К-серия моделите през 2009-та, прилагайки характеристиките на дизайна на М-серията на новите серии 600, 700 и 800 и най наскоро – на моделите серия 500 – официално лансирани през Януари 2013. М-серия моделите, казва Хосел, имат общо потекло, споделят голям процент от вложените части и поради този фактор са лесни за производство – например, спойките между отделни компоненти се правят по един и същи маниер, от модел до модел, с изключение на това, че самите спойки могат да са по-дълги при по-голеите машини. Този маниер на работа оптимизира разходите по производството и съответно цената към крайния потребител.

Bobcat T590  срещу T190
Целта на Bobcat с новата М-серия е да развие по-ефективни машини – машини, които извършват повече работа от предшествениците си без увеличение на конските сили – редакторите на Construction Equipment приветстваха идеята за работа с компанията за оценка на това, което можем да наречем „ползи в калта” от новия дизайн.
Включен в наскоро обявената серия 500 е Т590 – компактният верижен товарач, който замества предшественика си от К-серията, Т190. Имайки предвид популярността и успеха на Т190, ние вземе предвид сравнението в производителността на тези два модела, работещи с няколко предизвикателни задачи, представляващи интерес, и поставихме числа, за да можем да говорим за разликите в двата дизайна.

Construction Equipment посети Bobcat на собствено игрище, West Fargo, N.D., където компанията беше аранжирала полета за сравнение на работа с тренчери и свредла, и асфалтова площадка, подготвена за подмяна, за сравнителен тест на производителността с работни устройства за пътна поддръжка.
Ние проведохме сравнението в детайли, и чрез бързо обобщаване можем да кажем, че Т590 е средно с близо с 20% по-добра продуктивност във всички задачи, сравнен с предшественика си Т190. Ние също взехме бележка и за други предимства на машините от М-серията, допринасящо за нейната производителност – дизайна на рамото и охладителната система, например.

Детайли в дизайна на Bobcat T590
„Охладителната система на моделите от 500-серията е същата, както при 600”, казва Хосел, „което означава, че е по-голяма за по-малките машини. В зависимост от околната температура и условия, Т590 има близо 20% повече охладителна мощност от Т190, така че може да работи в по-сурови условия на по-голям капацитет. Взехме охладителанта система, проектирана за 74 кс. Машина и я инсталирахме на машина 66 кс.”

Промените в охладителната система на М-серията, казва Хосел, включват подмяна на вентилатора тип “squirrel-cage” с по-ефективния аксиален вентилатор, промяна на монтажа на масленият охладител и на радиаторите с повдигащ механизъм, позволяващ лесен достъп до радиатора, проектиране на нови поемащи решетки, спиращи прахта и боклука и с профил за отблъскване на натрупването на материал, които са лесни за почистване.
Измежду очевидните подобрения на Т590 е промяната на дизайна на повдигащото рамо, което включва уголемяване на размера на свързващата греда между рамената. Вертикалното рамо е по-дълго и широко, а предната част е значително по-прибрана към машината, което посавя оператора по-близо до работното устройство. Според Bobcat, резултатите при новият дизайн са по-здрава и стабилна структура, допринасяща за увеличаването на силата на повдигане и на избутване. Дизайна на повдигащото рамо, комбиниран с вертиклната геометрия на повдигане, казват от Bobcat, също допринася за по-високият номинален товар на повдигане, 992 кг срещу 862 кг за Т190.

Също така, напречната греда, свързваща раменете, вече е с по-ниска позиция, което значително увеличава видимостта към работното устройство и достъпа до кабината. Промяната в рамото правят възможно кабината да бъде изведена напред с 5 см, което дава още по-добра видимост, също така бързите хидравлични връзки са приближени и защитени от протектор.
„Видимостта към режещия ръб е много добра при М-серията”, казва Хосел, „Ние не само приближихме оператора до режещия ръб, ние преместихме и режещия ръб по-близо до оператора.”
Репозиционирането на компонентите по машината също така допринася за по-високия номинален товар на повдигане чрез увеличаването на колесната база – новите модели са с близо 5 см по-голяма колесна база.

„С увеличаването на дължината”, казва Хосел, „ние променихме позицията на осите на машината, в сравнение с К-серията, за да оптимизираме тегловия баланс и да допринесем за товароподемността на на машината. Оптимизираният теглови баланс също така дава резултат и при намаляването на изискваната мощност от двигателя, необходима за завъртане на машината.”
В допълнение на дизайна с изведена напред кабина при М-серията, самата кабина е напълно обновена, аналогично на останалите модели от М-серията. Новата кабина е по-обширна от тази при К-серията (10% повече интериорно пространство), а при затворената кабина е под налягане и нов дизайн на уплътнението, което сега е еднокомпонентно. Нивата на шум в кабината са с 60% по-ниски, в сравнение с К-серията, според Bobcat, в следствие на новия пропорционален вентилатор на охлаждането, чрез триточковото окачване на двигателя, подобряващо баланса и редуциращо вибрациите в кабината.

Видимостта е значително подобрена за М-серията модели, с 14% по-голям прозорец на вратата, близо 2 пъти по-голям покривен прозорец от този на К-серията. Също така, поради промяната в рамото, което сега има по-висока позиция, дава по-мало ограничения в страничната и задната видимост.
Забележителна промяна в М-серията е значително по-голямата предна врата, в следствие на по-ниско разположената напречна греда и стъпало за достъп. Резултата, казват от Bobcat, е значително по-лесен достъп и изход от кабината .

Когато сравнението приключи, Майк Фидзжералд, продуктов специалист в Bobcat, и Джъстин Одегард, продуктов спецалист работни устройства, натовариха машините на ремарке, заедно с кофаи с грапа, и караха 25 мили около Sabin, Minn., където Фидзжералд е обучавал местен контрактор до стара фабрика. Операторите Кевин Мърей и Ръсел Петерман там са използвали голям багер да разрушаварт стоманобетонна структура и масивни стени на старата сграда, след това сортират отпадъците с Bobcat.

Мнение на оператора
Попитахме дали ще използват Т590 и Т190 за да местят и сортират стоманата и бетонните отломки, като след това да дадат коментар за производителността и разликите при управление между двете машини. След час и малко ние попитахме за мнението за сравнението между двата модела.

Първият коментар на двамата оператора засягаше подобрената видимост от кабината на Т590:
„По-добра видимост навсякъде”, казва Петерман, „най-вече през задния прозорец. Когато обърна, мога да виждам много по-добре от новата машина”
„Т590 се чувстваше доста по-широк от вътре”, казва Мърей, „и определено е по-лесно да влезнеш и излезнеш от кабината. Но бих казал, че най-голямата разлика между двата модела е хидравличната сила на новата машина – определено мощността се чувства значително”

Автор: Уолт Муър, списание Кънстракшън Екуипмънт
Статията е преведена и предоставена от Мегатрон ЕАД, официален представител на Bobcat за България